Skip to content

Förlossningen

december 29, 2010

Nu ligger Ossian i mitt knä, nöjd och mätt, och Nicolito leker med sitt nya lego som han fått av morbror Jonas i julklapp, kan vara dags att skriva ner min förlossnings historia.

Vatten började sippra på kvällen den 22:a dec ( beräknad BF dag ) och svaga värkar / sammandragningar kom väldigt oregelbundet och gjorde inte så ont så jag kunde sova utan att vakna den natten. Dagen efter fick vi skjuts av Bengen till SÖS och då var det månförmörkelse ( detalj 1 ). De undersökte mig och kunde konstatera att det var vattenavgång, fick en tid för igångsättning dagen därpå.

Vi åkte hem, städade och började förbereda julmaten så att den skulle vara klar tills vi skulle komma hem från sjukan. Julskinka kokades och julgodis, Rocky roads, bakades. Hade fått ett paket av snällaste ” bonus-moster ” Anna med Nuts så jag laddade med såna inför kommande förlossning ( Tusen tack !!! ). Gick och la mig med Nico vid 22 och vaknade vid 01 av att det kändes som en riktig värk men orkade inte göra så mycket åt det så jag låg och småslumrade till kl 3, då var det ungefär 6 minuter mellan dem och jag ringde till Sös, de frågade om jag ville komma in men jag ville hellre sova så jag gick och la mig lite till… Vid strax efter 4 så började värkarna komma med 3-5 minuters mellanrum så då ringe jag Sös igen o de tyckte att jag skulle ringa barnvakten för säkerhets skull, så jag väckte Martin och vi ringde svärmor. Sen ringde jag Bengen och hon skulle vara förberedd på att köra in mig så hon gick upp och drack kaffe medans hon väntade på att jag skulle ge klartecken.
Strax innan 5 så tog jag en dusch och då var det 2 minuter mellan värkarna men eftersom det inte gjorde så ont så tänkte ja att det inte var på riktigt, men för säkerhets skull så kände jag att det var bäst att åka in för att se vad som var på gång så jag ringde Bengen och vid 5:45 var vi inne på SÖS. ( Bengen gav mig så mycket pepp och kloka ord på vägen in, tack!! )

De undersökte mig och jag var öppen 3 cm. Jag bad om att få EDA för av erfarenhet så ville jag inte ligga som en ostbåge och ha ont när de skulle sätta den, det var en av de värsta grejjerna som jag var med om under förlossningen med Nico. Så vid 7:15 sattes den och sen tog barnmorskan hål på en hinna och vattnet gick , då började värkarna göra lite ondare, men ändå överkomligt.

7:45 kollade de igen och då var jag öppen 6 cm. Då börjar jag förstå att snart är det dags och jag tyckte att det gick för fort, jag hann inte med, det kändes knappt på riktigt! Jag undrade när det skulle bli jobbigt på riktigt.

8:05 Kände att det tryckte på som sjutton neråt och ber dem förbereda för jag känner att det är dags att trycka ut honom, sen kände jag att krystvärkarna kom och när hon kände så var jag öppen 9 cm. Jag blev helt paff och bad om att få lite lustgas för att ha nåt att fokusera på…

8:20 Började krysta och då gjorde det ont och jag kände att jag saknade motivation ( skumt va? ). Det hade gått för enkelt, jag var inte trött på att ha ont eftersom det inte hade gjort så ont, och jag bad barnmorskorna att peppa mig, och gav instruktioner på vad de skulle säga, sen ställde jag mig på knä och tryckte på för kung och fosterland. Det var sju gånger svårare den här gången, med Nico sket jag i att det gjorde ont, jag hade haft vrål-ont i 58 timmar så på nåt sätt var jag bedövad och less och tryckte ut honom på nolltid och vrålade som en stucken gris. Den här gången var jag mer hämmad, grät inte och jag skrek inte ( lät inte alls faktiskt ), det kändes konstigt att göra det, det föll sig inte naturligt och det var svårt att få riktig kraft, så det tog ca 15 min innan han var ute vilket inte är så lång tid egentligen men jämfört med Nico som var ute på ett par krystvärkar.

Ossian kom ut, skrek och sen fick jag honom till mitt bröst. Moderkakan släppte direkt efter och jag blödde ytterst lite, sprack ingenting och fick inte ens stretch märken. Martin filmade moderkakan, han tyckte att det kändes som en Carcass video, men jag tyckte mer att den var vacker. Jag bad om att få se den och hon visade ” livets träd ” och hinnorna, så vackert och det var ju verkligen en avbild av ett träd! Ossians boning under 40 veckor….rörande.
Ossian började leta efter bröstet direkt och från första suget så gjorde han rätt. 4140 g och 54 cm, vackrast i världen och ännu en som jag älskar gränslöst!

4 kommentarer leave one →
  1. december 29, 2010 8:10 e m

    Underbart vännen!!
    Hoppas att våran nästa förlossning blir så bra! Bra jobbat av er!

    • januari 1, 2011 9:54 e m

      Klart den blir, du har ju rätta inställningen och det gör nog mer än man tror! Kram!

  2. januari 1, 2011 1:12 e m

    SÅ kul att läsa din förlossningsberättelse, så himla lika verkligen..!

    Och när du skrev om känslorna kring krystningen så fattade jag att det ju var precis det som var anledningen till mina ”mixade” känslor kring den också. Precis så var det ju!
    Med Stella var det så upploppet efter jobbigt förarbete, så det var ”nu jävlar ska bebisen ut, det är så nära nu!” och smärtan var inget mot det som varit innan. Motivationen på topp, krystningen enkel. Nu hade det inte varit samma resa innan så motivationen tröt. Så konstigt.
    Och verkligen inte förrän jag läste din story som jag fattade att det var just det som var anledningen.

    En så fin förlossning du hade.

    Det där kan man ju göra flera gånger, eller hur? 🙂

    • januari 1, 2011 9:51 e m

      Tänk om vi hade vetat att vi skulle tycka att ” sista kvarten ” skulle vara så jobbig bara för att värkarbetet var så lätt!! Vilken grej…. Ja, jag kommer inte vara lika orolig inför nästa förlossning med såhär bra erfarenheter i ryggen! 🙂

Kommentera

