Skip to content

Jävla skit

maj 21, 2011

Nico har börjat ” leka ” krig. Hur är det möjligt? Hur?
Var ifrån kommer det egentligen och var sjutton har han lärt sig ordet ” döda ”?
Han siktade på mig med en gren och sa ” pang, du är död ”. Nico är inte ens 3 år och leker så destruktiva lekar.

Det här är hemskare än hemskt! Jag är knäckt.

På måndag kommer jag prata med dagmamman om det här och se om hon har observerat något, och så måste jag prata med de andras föräldrar för det här är långt från ok.

– Posted using BlogPress from my iPhone

8 kommentarer leave one →
  1. maj 21, 2011 10:42 f m

    huuahuua usch jag förstår dig. Man vill verkligen inte att det ska vara en lek för ens barn. Undra var han fått det ifrån,ni är ju anti allt sådant och han har ju inga skjutleksaker eller ser några barnpogram med sådana inslag. Måste vara påverkan från andra barn hos dagmamman. sånt är svårt att avvärja..men ni får prata om det så slutar han säker och vill hellre leka något annat.
    Grattis till Martin i efterskott hoppas ni hade en skön dag tillsammans!!

    • maj 22, 2011 8:10 e m

      Jag försöker bara styra över leken på nåt mer positivt nu, och nä… vi är väldigt noga här hemma med vad vi pratar om och vad som får gå på på TV. Men det verkar vara svårt att ändå avskärma dem från livets hemskheter😦
      Martin tackar🙂
      Kram!!

  2. frusandra permalink
    maj 21, 2011 6:32 e m

    Jag tror att nästan alla barn leker såna lekar i någon fas. Enligt damerna på ”Knattetimmen” på P4 (lyssna på podradion!) är det inte alls destruktivt utan istället är det ett sätt för barnen att hantera sin omvärld. Nico är ju så himla klok och observerande också, leken har ett syfte för barnen. Dom ser och observerar så mycket mer än man tror. Så jag tror inte alls att du behöver oroa dig min vän, hindrar man leken så kan man nog bryta en viktig process. Det är viktigt att man istället pratar om krig och död på deras nivå. Låna böcker på bibblan eller så i ämnet. Jag tycker Knattetimmen-Malin är så himla vettig och detta har hon sagt flera gånger. Stor stor kram!!!

    • maj 22, 2011 8:14 e m

      Ja, i vissa fall så tror jag att det ligger mycket i det men jag måste gå på min magkänsla och den säger att jag ska avstyra….Det är för destruktivt helt enkelt.
      Men jag ska verkligen ta och lyssna på det där programmet ( har jag sagt hur länge som helst nu, men nästa gång jag har en stund över ska jag det, så det så🙂
      Kram

  3. maj 21, 2011 7:34 e m

    förklaringen om att krigslekar leks för att hantera omvärlden var intressant! En del lekar får jag dock avbryta min son med i alla fall, eftersom det trots allt är mitt ansvar som förälder att avstyra sådant som kan skada honom eller andra. Det viktiga vid sådana (skadliga)lekar är nog tvärtom att avbryta processen, istället för att låta den fortgå.
    Ska ta och lyssna på den där knattetimmen. Bra tips! är det en barnpsykolog som har programmet?

    • maj 22, 2011 8:14 e m

      Håller med dig där, det känns mer rätt helt enkelt…..

  4. maj 22, 2011 5:09 e m

    N hittade några kvarglömda vattenpistoler i lekparken och började leka skjuta på oss…jag känner mig inte så road av det men blev så överraskad att det bara kom så där, försöker undvika att hon ser/hör nyheter men det snappas nog upp ändå från andra o.s.v.
    Av vad jag läst så förstår jag på ett sätt att det är viktigt att leka det som är svårt av olika slag, och ju svårare något är ju mer behöver de leka. Ex barn som vart med om nått hemskt, ”bara” tagit blodprov kan behöva leka det igen och igen för att känna att de har kontrollen (tror jag det var, fasiken vad dåligt jag minns så där exakt) men i alla fall när de leker så kan de styra till lyckliga slut, ha kontroll, känna att de gör världen begriplig. Ja det är nått som verkar fasligt superviktigt att leka om jobbigheter, men det känns ju så avigt med vapen, våldsamheter med barn.

    • maj 22, 2011 8:19 e m

      Ja, efter att Nico var hos doktorn så har han lekt med sin doktorväska väldigt mycket, det är ju förståligt. Men han har ju liksom inte varit med om krig så vad finns det att bearbeta, och allt sånt där med våld är ju bara så fel så jag kan inte låta honom leka så, det bara går inte….Och jag och M har haft världens tjaffs i helgen om vattenpistoler, jag säger nej till det och han tycker inte att det är så farligt så länge det inte ser ut som en pistol, men tanken att uppmuntra barn att skjuta på varandra tar emot…. Hur ser du på det??
      Kram!!

Kommentera

