Skip to content

” Trespråkig ” varning för skryt

maj 26, 2011

Hade besök av Nova och Tiger. Jag försökte visa henne hur man virkar stolpar men med tre barn som antingen rymmer, ramlar , bajsar eller kräks så gick det sådär…

Jag hade bakat blåbärspaj utan hennes vetskap, och hon hade med sig flera boxar med färska blåbär så om man kan få blåbärs- överdos så kommer jag drabbas för så mycket blåbär som jag ätit idag äter jag inte ens på ett år.

Nico och Nova pratar massor. Hon på engelska ( hon talar inte svenska ) och Nico svarar på svenska och lite engelska, och idag pratade dom även lite spanska och när Nova säger nåt på spanska får hon spanska svar.
När Nico hör engelska på TV så säger han ” nu pratar dom engelska som Nova ”.
Han tror inte att Martin egentligen kan spanska eftersom vi bara pratar svenska här hemma, och det är enbart hemma hos abuela som han pratar spanska, och om vi mot förmodan säger något spanskt så blir han arg och ber oss vara tysta, det är hans och abuelas språk.
Häromdagen sa han till mig ” jag kan prata spanka ( spanska ), jag kan allt ”, och när det kommer till språk så är jag grymt imponerad! Klart att han kan allt, han är ett litet geni 🙂
Att lyckas skilja på tre språk så bra som han gör innan man är tre år är inte illa pinkat.



– Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer leave one →
  1. Lisa permalink
    maj 27, 2011 7:30 f m

    Helt befoga med ”skryt”, fantastiskt ju!
    De brukar väl ofta bli lite efter med snacket när de ska skilja på fler språk, men med nico verkar det ju tvärtom snarare.
    Vilket grej att ha flera språk med sig från början!

    • maj 27, 2011 8:39 f m

      Ja, fast han pratar fortfarande ganska otydligt, kan vara pga av alla språk….Men ja, det är ju guld att vara tvåspråkig så tidigt, och det låter så gulligt när han går runt och sjunger spanska sånger tex, nackdelen är ju att jag inte förstår…. som häromdagen när jag fick veta att en av låtarna handlade om de som dödades under diktaturen i Uruguay…. inte vad jag tycker att han ska sjunga om.

Kommentera

