Skip to content

AIDS – 30 år

juni 5, 2011


Det är få saker som intresserar mig så mycket som epidemier och dödliga sjukdomar.
Redan när jag gick på mellanstadiet och man fick välja ett favoritämne att skriva om så valde jag att skriva om Digerdöden, mina vänner skrev om hästar, Michael Jackson eller nåt annat positivt.

När Ebola slog till så läste jag allt jag kunde hitta om den, hur stammarna är uppbyggda och smittspridning, förloppet, symtom etc

Men den sjukdom som jag har följt hela mitt liv och som fortfarande är så svår att förstå är HIV som för övrigt fyller 30 år idag. Jag läser allt jag kommer över och är livrädd för denna sjukdom, inte så mycket för min egen del men att de i min närhet ska drabbas.
Trots att det finns bromsmedicin och att man kan leva ett drägligt liv så har man likt förbannat en sjukdom med dödlig utgång som inte går att bli av med.

Kommer ni ihåg HIV / AIDS skräcken från slutet av 80- talet?
För mig blev det värst när Jacob Dalin dog och månaden efter
Freddie Mercury, det var 1991 och jag var 11 år.



I samma veva stack jag mig på en spik på en restaurang och var övertygad om att någon HIV smittad också hade stuckit sig på samma spik och att jag skulle dö…
Tidningarna skrek ut AIDS-nyheter och jag läste allt och utvecklade en enorm dödsångest. Bra eller dåligt?

En undersökning gjordes i årskurs 9 förra året och mer än hälften trodde att det fanns bot för sjukdomen och 80% skulle inte använda kondom för att skydda sig mot sjukdomar utan enbart för att förhindra graviditet.
När jag läser sånt så önskar jag nästan att dessa ungdomar hade fått lite av all dödsångest som spreds på 80-90 talet….

– Posted using BlogPress from my iPhone

No comments yet

Kommentera

