Skip to content

Namn

juni 26, 2011

Just nu går majoriteten av mina vänner med barn i magen så namn frågan dyker upp varje dag.

Fina namn?

Namn blir ju till det som de förknippas med ofta…

Jag älskar namnet Sven, min underbara farbror hette det. Han var den roligaste och snällaste människan man kan tänka sig.

Barbara har för mig blivit ett fint namn efter att jag förknippar det med mannens syster och inte den uppblåsbara varianten.

Edith vill jag att min dotter ( om jag får någon ) ska heta, det namnet förknippar jag med Piaf och blir som vacker musik i mina öron.

Dexter förknippar jag med vodka i parken och mördare på TV. Hade fina sommar-med-Ernst haft en son med det namnet hade jag kanske tyckt att det lät mysigt istället, vem vet?

Nico har sitt namn för Martin bestämde det och jag hade inget att sätta emot, det namnet hade han bestämt att hans son skulle heta långt innan vi ens hade träffats.

Ossian kom jag på en natt när jag inte kunde sova, jag tror jag hade läst ” mama ” och Ann Söderlunds krönika. Hennes ena son heter Ossian och det måste lagt sig i mitt undermedvetna. Det klingar fint och nu förknippar jag det med sötasta bebisen.

Det är kul med namn och varför folk väljer just de namnen som de gör. Vilken stor grej det är egentligen. Hoppas att mina barn kommer trivas med sina namn…

– Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer leave one →
  1. juni 26, 2011 7:57 f m

    Hej där, är allt bra med er?

    Håller med dig om det där med namn, jag ville att Vincent skulle hta Nicholas men sen tog jag chansen och vänta ifall vi skulle få en son till 😉
    Edith och Ester är super fina namn och så gillar jag Conrad, varför vet jag inte? Alla andra tycker att de e ganska hemskt namn. Och jag skulle nog aldrig få de namnet till en tredje son 😉
    Sebbe har också bestämt för länge sen innan vi träffades att om han får en dotter nån gång ska hon heta Laura.. Det är så härligt och viktigt med att ge namn tycker jag. Det måste ju funka i dagens samälle där man reser mycket och kanske flyttar tom till ett annat land

  2. juni 27, 2011 8:27 f m

    Våra killar har fått sina namn för att tjejerna kommer gilla det. Haha!!! Tänk en 18årig blond kille kommer fram och säger: Hej, jag heter Hampus.. Hahah!! Visst blir man kär??

    Hade vi fått en flicka hade hon hetat Vera. Det låter så rart. Gillar rara namn. Hampus, Liam och Ville tycker jag är rara. Busiga och rara.

    • juni 27, 2011 8:19 e m

      Ja, Hampus toppar nog när det kommer till rara namn, och han passar verkligen till att heta Hampus också!! Jättefint!

      Vi har Vera på vår lista över flicknamn också, det är tjusigt som sjutton!

Kommentera

