Skip to content

Komposten

juli 20, 2011

Jag kan nu meddela att vi är stolta ägare av en kompost! Och det är Martin som ska ha all cred för det är han som har byggt den och läst på om hur det funkar.


( Det färdiga resultatet kunde jag tyvärr inte fota för då var det för mörkt men bilder kommer! )

Varför kompost? Man kan ju lätt tro att det är för att värna om miljön och dra sitt strå till stacken och ja, för min del är det så fast jag hade nog aldrig kommit till skott och gjort en, inte nu när jag har två små barn.
Allt bottnar i Martins nyfunna fiskeintresse och svårigheterna att hitta mask, han önskar ju regn för att kunna hitta mask! Sen kom han på det här med en kompost där maskarna kan trivas, föröka sig och bli feta.
Så nu har vi en stor kompost i trä i skogen vid vår uteplats. Imorgon ska jag ringa miljöinspektionen och informera ( det måste man visst göra ) och sen är det bara att köra på. Martin har skrivit ut listor på vad som ska slängas där.
Fast viktigast är luften, det måste komma in lagom med luft, inte för mycket och inte för lite. Lärde mig att en kompost kan ha en värme på 60 grader, ( vintertid och utomhus! ) …
Martin hittade en blogg som handlade om en familj och deras kompost, på vintern tog de in komposten och hade den i vardagsrummet. De tyckte att maskarna kändes som deras husdjur.
Jag kan lova att så långt kommer det inte gå. Kompost i all ära men jag tycker fortfarande att maskar och sniglar är det äckligaste som finns….

– Posted using BlogPress from my iPhone

No comments yet

Kommentera

