Skip to content

Norge

juli 22, 2011

Den här dagen blev så konstig efter bomben i Norge och skjutningarna på tonårslägret. Vi tog en paus från text-tv, nyhetssändningar och Aftonbladets webb-sida och gick och badade men vi var inte där på stranden egentligen, tankarna var hos familjerna som förlorat nån idag, till de som har trauman för livet…. Så ledsamt!
Tårarna är inte långt borta och det blir nog en lång natt inatt, varken jag eller Martin kan släppa det här…


Mina barn på stranden. Jag kramar dem lite extra ikväll…

– Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer leave one →
  1. juli 22, 2011 8:44 e m

    Ja det är oerhört hemskt, vart än i världen där människor drabbas av andras människors, skadande eller dödliga handlingar..Ett liv är ett liv och inget som bara respektlös kan tas och svepas bort sådär..mina tankar är oxå hos de som förlorat någon idag så hastigt och overkligt..I Norge och på flera andra ställen i världen som inte får lika mycket nyhetsvärde i tidningarna..Tycker dock Aftonbladet borde akta sig för att sätta ordet terror attack innan man vet vem som faktiskt ligger bakom..det kanske är en bombsjuk galning..ordet terror attack väcker så många spekulationer och illusioner om människor som inte har någon koppling till terrorattacker egentligen..det såg vi ju efter 9/11 händelsen..i NYC. Kramar till er 4!

  2. juli 22, 2011 10:25 e m

    Hej där.

    Det är så sjukt det som har hänt i Norge, man kan inte sätta ord på de, kan inte heller släppa det från tankarna..

    Nee jag tycker inte heller att dom är tvilling lika men väldigt lika, största skillnaden är att Nicholas har knappt nån hår och Vincent hade hur mycket som helst.. Dom har precis samma näsa, mun och de där i mellan som mig och min pappa och farfar.. Lite roligt och se..

    Vem tycker ni att era barn liknar?

  3. juli 23, 2011 7:49 f m

    kanske jag ska förtydliga min tidigare kommentar lite…På facebook och i tidningar börjades det genast spekuleras och dras tankar till att extremistiska afghanskagrupper, eller talibaner låg bakom dådet…efter som duktiga Norge har militärastyrkor i Afghanistan…från talibaner dras ett = tecken till islam, av många naiva och okunniga individer…och jag blir så förbannad..när jag ser kommentarer om muslimer och islam som inte har något med terror att göra…Terror utförs av extremister som har lämnat religonen och rör sig i helt andra dimensioner…nu verkar det ju vara ett typ av terrorattentat, men inte av några extremistiska talibaner som direkt fick skulden…utan från EN blond norsk högerextrimistisk man, som varit aktiv på många sätt mot Islam och ett mångkulturellt samhälle..Terrorism är oerhört skrämmande, och syftet som är att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar, uppnås i princip aldrig…men rädslan är väckt hos människan, nu som tidigare..hädanefter vågar man inte skicka sina barn och ungdomar på ett helt vanligt läger längre…knappt utanför husknuten om det ska smälla av en bomb..jag tänker på de drabbade i Norge..men också på de civila i exempelvis Irak som levt med detta som sin vardag i flera, flera år…hur orkar man..

    • juli 23, 2011 10:55 f m

      Ja….SD började ju direkt twittra om muslimer och överallt så skrek folk ut att det var al qaida som låg bakom. Så sorgligt. När folk fick veta att det var en norsk man med höger extrema åsikter så klingade allt av…. Hetsen mot rasism uteblev, och jag är inte förvånad, för det är ju rasisterna och smygrasisterna som vrålar högst. Undrar nu om det kan vara så att de rannsakar sig själva, jag vill hoppas på det för jag vägrar tappa tron på människor…..

      Vad var man rädd för som barn? krig, getingar, ormar och fyllegubbar. Vad kommer våra barn vara rädda för? Terrorism, kapade plan, åka på läger, män i polisuniform? Det är en galen värld, en så skrämmande värld!!!

Kommentera

