Skip to content

nykterist

september 21, 2011

Nåt som stör mig är att när jag säger att jag är nykterist och folk svarar ex ”- åhhh jaha, min pappa/ syster / bror / son / kusin / ex  är också nykter alkoholist ”. Men det var ju inte det jag sa att jag var, eller hur? Varför ska det vara så svårt att förstå att nån vill avstå alkohol utan att ha problem med det? Eller ja, …. Nu har jag ju problemet att jag blir självmordsbenägen om jag är bakis, och bakis blir jag på ett glas vin ungefär men det gör ju inte mig till en alkoholist.  Ordet nykterist är så otroligt laddat med frågetecken och folk pratar väldig tycket bakom ryggen och analyserar om man säger att man är nykterist.

Anledningen till att jag kom på det här nu är att vi ska på det nya BVC imorgon och Nicos 3- års kontroll, och då fickjag hem ett formulär att fylla i som frågade om ens syn på alkohol och jag vet att när jag säger att jag är nykterist så kommer den nya BVC sköterskan nervöst stirra på sin dator för att se om det står nåt om missbruk i journalen…. och då får jag förklara mig. Alltid samma visa på BVC och MVC …. Nästan så att jag vill säga att jag super till då och då för att vara normal….

Gah va less jag blir…..

3 kommentarer leave one →
  1. frusandra permalink
    september 22, 2011 3:57 f m

    Jag känner igen mig, även om jag inte alls är nykterist men nära på, bara för att jag inte tycker att alkohol är grejen med livet. Avstår lika gärna, tar bara en mindre mängd någon gång då och då. Folk tycker att man är udda. Och fattar inte att det är dom själva som har en GALEN syn på det hela. Som att alkohol skulle vara någon hälsokost.

    Jag tycker att det är superbra att du lyssnar på kroppen, heja dig!

    Kramar

  2. Hanna permalink
    september 22, 2011 4:46 f m

    Jag är oxå nykterist, dricker herrljungacider som mest. Nu kommer jag från en miljö där det är hyfsat acceepterat att vara det men man är ändå lite märklig. Jag brukar säga att jag inte gillar smaken, vilket jag inte gör visserligen, men det är enklare än att ta upp principfrågan.

  3. september 22, 2011 9:00 f m

    Oj då, jag har inte ens tänkt att de kan tro att jag är nykter alkoholist men det kanske de gör, antagligen, eftersom de ställena vet om att jag även mår psykiskt dåligt, fast då kanske det iofs är mer berättigat att inte dricka alkohol. Dumt om det är så.

Kommentera

