Skip to content

Allergi

november 21, 2011

Min vän Bengen verkar lite allergisk mot ordet ” mys ”.
Min allergi är mot att använda ” RIP ” när någon dör, åh så tacky!
” Vila i frid ” är väl bättre då ?
Facebook bombas med RIP nu när Kurtan gått bort och det passar inte in. Han var Göteborgare liksom…

Tidigare har jag irriterat mig på uttryck som – de här fina ljusstakarna fick ” flytta in ” hos oss. Och ordet ” check ”.

Men jag tycker ju fortfarade om personerna som skriver så, det är ju bara olika hur man uppfattar ord.
Har ni något ord ni stör er på?

– Posted using BlogPress from my iPhone

13 kommentarer leave one →
  1. Annelie permalink
    november 21, 2011 3:23 e m

    hahaha vad roligt inlägg, jag tycker också RIP är tacky hehe och jag är även likt din vän B, extremt allergisk mot ”fredagsmys”…och mot fb-staus om vad man äter till middag, lunch och frukost varje dag…har även svag allergi mot ordet fräsch och uttryck med ”mannen”. Här i malmö lägger de flesta killar mellan 10-20år in ordet mannen, i var och varannan mening när de talar med sina vänner av manligtkön..mannen hit och mannen dit…oööööööö så störigt hahaha

    • november 21, 2011 8:24 e m

      När jag träffade M så sa han brorsan till alla sina vänner och i Rinkeby sa man det även till tjejer om man var riktigt bra vänner, är inte det riktigt konstigt? Så ” brorsan ” är för mig som ” mannen ” är för dig tror jag…. FB statusar om mat är ganska tråkigt ja, håller med….Men fredagsmys låter ju bara så mjukt och fluffigt, som en dröm….jag förstår inte hur man inte kan gilla det!! Det verkar bara vara jag som gör det helt plötsligt…

      • Annelie permalink
        november 21, 2011 8:42 e m

        Urugayare och många latinos säger ju hermano till sina kompisar och hermana..men brushan till sin tjejkompis låter ju lite skumt 🙂 ja det är många som gillar fredagsmys..hahah det märks på fb varje fredag 😉

      • november 22, 2011 9:46 f m

        Åh, jag som önskar att alla mina Facebook-vänner alltid skrev vad de äter till middag och lunch så att man kan få lite inspiration! Har seriöst tänkt på det flera gånger! Tror att jag skall skriva en uppmaning 😉

  2. november 21, 2011 5:49 e m

    Usch ja! Jag ogillar fredagsmys, check & RIP. Sen fullkomligt hatar jag deluxe som används ofta i min lista på fejjan, typ ”bakis deluxe”

    Bah! Ordet supa är ju jävligt ute också.

    • november 21, 2011 8:19 e m

      Mys är ett ord jag gillar mycket, jag försöker eftersträva mys i varenda andetag ha ha ha….

      Supa…. jäklar vad ute det ordet är! Har jag inte tänkt på men oj vad konstigt det skulle kännas att skriva det!

  3. Sandra permalink
    november 21, 2011 6:43 e m

    Oj sånt här går jag igång på ;)! Jag vet inte om jag kommer att kunna begränsa mig men jag ska försöka… Håller med fullständigt om RIP, så jääävla white trash att skriva… Fredagsmys, ja det går ju fetbort. ”flytta in”, nja inte så snyggt. Mina egna hatuttryck är: allt med t som ändelse: gört, älskart, gillart. Fy, jag ryser. Och att kalla varandra för baby eller, ännu värre, kalla sin man för gubben min. Huvva! Att kalla sin fru för regeringen, det är ju sååå wt. Men värst av allt nästan: ordet pinka. Åååhhhh….

    • november 21, 2011 8:17 e m

      Ha ha ha ha så fruktansvärt roligt att höra din hat-hangups! Jag och Martin brukade kalla varandra typ ” fancy-face ” och ” baby-love ” ( Från våra bästa år ) men vi är ju alltid ganska ironiska i det vi gör men folk trodde att vi menade allvar med det så till slut blev det lite pinsamt och vi slutade. Nu säger vi varandras namn.
      Regeringen är i klass med RIP, usch! På bonnalandet där jag kommer ifrån så pratar man ju sådär med t på slutet så för mig är det lite hemtrevligt, tänk så olika ord uppfattas! Stor kram till dig!

  4. november 21, 2011 7:34 e m

    Hahahaha! Jag använder många av de ord som sagts här. Fniss.. Själv har jag sällan hang-ups på ord sådär. Utom under perioden ‘maaaaagiskt’ och ‘eeeepiskt’! Geee, då blev jag nästan rädd över att de var de enda två orden människor skulle använda när de beskrev något.

  5. Annelie permalink
    november 21, 2011 8:19 e m

    hahahahah igen fan vad kul detta var att läsa allas stör-ord 🙂 regeringen till frugan var riktigt bonnigt, som vi sär här i Skauuuune hhaha antar att sthlmare har en del stör-ord bland de skånska 🙂 gubben min och baby var rätt äckligt det med 🙂 men var kommer ”gört” ändelse orden, är det sthlm eller? för det finns ju INTE i Malmö hahahhaa

  6. Annelie permalink
    november 21, 2011 8:20 e m

    vart ifrån kommer gört-ändelse orden ska det vara hohohohoho

  7. november 22, 2011 12:44 e m

    Gört… det känns som västergötland.

    Jag är gillar inte gubben eller kärring och har nog lite svårt för ord som white trash och likande. Överlag är det nog nedsättande ord som jag tycker är lite fula och stör mig på. Och vin, det känns så uttjatat. Mys tycker jag däremot låter mysigt 🙂

    ”fancy-face ” Aaa hjälp!!! haha…

  8. sandra permalink
    december 8, 2011 9:33 e m

    har funderat ytterligare på det här ( hmmm att jo jag har nog liiite för mycket tid att tänka) och kom på det alllllra värsta: att skriva ”myyyys” när nåt är trevligt. Blääää!

Kommentera

