Skip to content

Namn till barnet

januari 12, 2012

Ens favoritnamn till kommande barn säger man ju gärna inte ifall de blir ” snodda ”, men fula namn kan man ju skratta åt forever!

Igår snackade jag namn med min gravida vän ( som fortfarande är lite hemlig så vi kallar henne Fröken90-tal ) och jösses vad olika vi tyckte!

Utifrån barnens namn kan man ofta se varifrån folk kommer och vad de är för ena, det inbillar jag mig i alla fall… På-landet-namn, förorts-namn, föräldrar-av-samma-kön-namn, söder-namn, överklass-namn, föräldrar-från-olika-länder-namn, sladdis-barn-med-storasyskon-födda-på-90-talet-namn, Svensson-namn, gymmet-namn, rollspels-namn….

Vanligaste namnen på kåken är ex de som slutar på -y, och då toppar Jimmy. Conny ligger rätt bra till på den listan också. Vilka blir våra barns generations kåknamn?

Äldre namn som Astrid, Elsa, Alfred , Tage, Göte …. tycker jag jättemycket om medan Fröken90-tal fastnat lite på 90- talet och gilla Linus och Fabian och inte äldre namn.

Jag och Martin tänker lite internationellt när vi ger namn, eftersom han har familj utomlands. Och så är vi inte främmande inför flytt utomlands i framtiden. Så därför Nicolas och Ossian. Jag har ju alltid velat ha ett tvillingpar som ska heta Svea och Sven men det får jag bara glömma…. Andra namn jag gillar som jag aldrig får igenom är Birgitta eller Hedda. Martin är svår med namnet Edith men det är redan spikat.

Fröken90-tal kommer garanterat välja ett namn till sitt barn som jag kommer tänka ” åh nä jösses ”, men jag vet att jag kommer tycka att barnet klär i namnet när jag träffar det. För det är väl så med namn, man förknippar det med nåt eller nån och beroende på om upplevelsen var positiv eller negativ så skapar man sin uppfattning om namnet, men en liten bebis skapar ju alltid en fin känsla och så även dess namn.

Vilka är era gilla / inte gilla namn?

( Jag gillar inte namnet Dexter! )

– Posted using BlogPress from my iPhone

6 kommentarer leave one →
  1. Sandra permalink
    januari 12, 2012 7:53 e m

    Om jag får gissa så tror jag (efter att ha hängt lite ”i svängen”) att nästa generation kåkfararnamn blir Kevin Liam Tindra och Saga. Iallafall om det sociala arvet fortsätter😦. Mina tristaste namn är de som folk hade när vi var små, Andreas, Mattias, Sara och Anna. Och det är ju för att man känner massa folk som heter det…

    • januari 12, 2012 8:22 e m

      Ja, Liam var väldigt poppis i gäng svängen i Södertälje så Hall kommer nog ha många Liam om 20 år om de följer sina fäders ” yrkesbana ”, likaså Kevin, Melwin och Alex.
      Engla ligger också illa till…

  2. januari 13, 2012 11:44 e m

    Vincent bestämde vi redan runt v 25 och Nicholas ville jag ha då han var redan runt tre månader men vi sparade de till nästa son. Och så gillar jag namnet Andrej, andre men vågade inte spara de så Nicholas fick de i andra namn. Har alltid sagt att får vi en flicka blir de en liten Laura. Men jag gillar ester och Edit men sebbe är inte alls med på noterna. Älskar verkligen namnet Conrad och Douglas men då skrattade sebbe bara😉
    Så de är svårt när man är blandade och sen ska man komma överrens också😉

    • januari 14, 2012 9:39 f m

      Åh, Ester och Conrad är jättefina namn! Tänk ändå om vi får varsin tös som heter Edit / Edith 🙂 precis som med våra Nicholas / Nicolas. hi hi

      Tack för den nattliga chatten🙂 kram!

  3. frusandra permalink
    januari 14, 2012 8:59 f m

    Älska namndiskussioner! Liam, Tindra, Kevin och andra engelskt klingande namn tror jag stenhårt på som kåknamn. Jag älskar ju lite äldre namn men tycker att det är löjligt med namn som Rune, Ernst och såna namn som känns extremt gubbiga. Även Sven ingår nog tyvärr i den kategorin.

    Stor, stor kram till dig idag! Jag är så tacksam över att du fixat babyshower, även om du måste ta hand om dina skatter istället just idag. All kärlek!

    • januari 14, 2012 9:36 f m

      Ernst och Rune är helt ok tycker jag, fast de passar nog bäst på hundar eller katter ändå…
      Andra lite gubbiga namn jag gillar är Bosse, Bertil och Morgan , de känns så vänster / arbetare🙂

      Åh vad jag hade velat vara med idag, deprimerande till 1000! 😦

Kommentera

