Skip to content

Anna Wahlgren

januari 22, 2012

Jag älskar att Anna Wahlgrens dotter Felicia skrivit en bok om sin uppväxt och om sin mamma.


Jag har beställt boken från biblioteket och jag längtar verkligen efter att läsa den.

Jag gillar inte Anna Wahlgrens metoder, böcker och uttalanden. Det passar inte mig. Jag gillar ingenting med den människan.
Jag tycker att hon verkar vara en ytterst osympatisk människa och jag känner en viss skadeglädje att hon nu får sig en rejäl slänga och blir ifrågasatt!

Hon har säkert skrivit en del bra saker som funkat på barn och föräldrar men att till exempel gå emot forskare och läkares rekommendationer om att barn ska sova på mage, det tycker jag är fel. Särskilt när det verkligen är bevisat att spädbarnsdödligheten minskat sen barn började sova på rygg.
Mycket av det hon skriver ger mig en klump i magen, stackars barn som indirekt blir utsatta av denna kvinnas vrede.
Ibland undrar jag om hon egentligen hatar barn.

Uppdate:

Nu skrivs det mycket på bloggar om AW och Lady Dahmer som har en sund uppfattning om barnuppfostran , till skillnad från AW, har senaste inläggen ifrågasatt mycket från Barnaboken och de här citaten tog jag från Lady Dahmers sida :

– Posted using BlogPress from my iPhone

6 kommentarer leave one →
  1. Sandra permalink
    januari 22, 2012 7:29 e m

    Oj jag vet verkligen för lite om AW! Mina kunskaper om AW kan sammanfattas så här: hon har skrivit en bok om barn, hon har nio (?) egna barn och hon tycker att barn ska skrika sig till sömns men att man ska in och titta till dem och säga ”godnatt nu ska du sova för nu är det natt” var femte minut (verkar vansinnigt stressande för både föräldrar och barn). Tror jag måste läsa den där barns oken först och Felicia oken sen.

    • januari 22, 2012 7:59 e m

      Jag har inte heller läst den boken,bara ett par kapitel och utdrag , däremot så har jag sedan Nico föddes haft ett konto på hennes community http://www.annawahlgren.com/index.php där hon skriver och ger råd, och där hennes anhängare följer henne slaviskt. Det har varit mycket intressant läsning. Det är lite som familjeliv, fast enklare. Behöver man tips på ex torr hårbotten så får man massa tips…så det är även sånt som inte har med AW att göra.

    • januari 23, 2012 3:23 e m

      jag trodde också att AW hade med femminutersmetoden att göra, men det är Berndt Eckerberg som är grundare till den.
      ja har inte fattat att hon var så jävla dum i huvudet som när jag har läst på Lady Dahmers blogg… vi har tagit bitar från ”Sova-Hela-Natten-Metoden” (fasta tider under dagen för mat och vila) och det har funkat kanon hos oss. men den här uppfostringsmetoden som man läser nu är ju ren jävla barnmisshandel. Galenskap!

      • januari 23, 2012 5:56 e m

        Ja det finns ju delar som är hur bra som helst, precis som min mormor kan komma med bra beprövade tips…men att hon tror att hon är nån slags proffs och uppmanar folk att göra helt galna grejjer e ju åt skogen…

  2. Annelie permalink
    januari 22, 2012 10:13 e m

    AW råd har aldrig heller tilltlat mig, sådant som går mot hjärtat, förnuftet och magkänslan. Galet att en person som hon kunnat få så stort förtroende. Lady D´s , AW citat säger allt, mår illa redan vid första raden och förvånas över hur någon kan uppleva henne som kunnig och seriös.

    • januari 23, 2012 5:53 e m

      Nä, när man börjar läsa det hon skriver så blir man ju rädd… Och det är konstigt, för jag har hört om Barnaboken så länge jag kan minnas så jag blev väldigt förvånad när jag förstod vad det handlade om. Hur sjutton har den kunnat bli så stor?

Kommentera

