Skip to content

Språksvårighet

januari 25, 2012

Varför säger man ” jag blev inte lite stolt när mitt lag vann ” när man menar att man blev stolt.

Jag brukar säga ” hur söt är inte du då? ” till Ossian o Nico, vaddå ” inte ”? Nä, jag fattar inte varför jag säger så…

Finns det någon som är bra på svenska som kan förklara det här för mig?

– Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer leave one →
  1. januari 25, 2012 4:53 e m

    Det är en sk dubbelnegation (inte och lite), inom matematiken (inte mitt område)brukar man väl säga att två minus poster tar ut varandra och blir positiva. Eller nåt?

    • januari 25, 2012 7:59 e m

      Intressant! Hmm, men är det inte lite konstigt ändå?

  2. januari 26, 2012 4:37 f m

    Jo visst är det konstigt, men tänk också på att svenskar vill vara lite lagom och inte ta ställning. I det här fallet väver man ju verkligen in sin åsikt. Kul fråga! Kram

    • januari 26, 2012 10:04 e m

      Där slog du huvudet på spiken, helt självklart att det är så! Smart!🙂

Kommentera

