Skip to content

Hänt på bussen till Farsta

februari 27, 2012

En man ger sin dotter ( knappt 1 år ) lunch, en risifrutti, dryck till det är en nappflaska med saft och efterrätt en kexchoklad….

( svensk man om det nu måste tilläggas )

Är det bara jag som tycker att det är hemskt?

– Posted using BlogPress from my iPhone

10 kommentarer leave one →
  1. februari 27, 2012 11:49 f m

    jag skulle kunna ge Elian allt utom saften, för det har vi aldrig hemma inget vi dricker helt enkelt.visserligen har vi heller aldrig risifrutti eller kexchoklad, men om.

    missförstå mig inte det är ingen vannlig lunch för Eli, men om han var akuthungrig och jag av någon anledning inte hunnit eller kunnat förbereda en riktig lunch så hade det fått duga i stunden! Så hemskt tycker jag inte det är🙂 men eli är 2 år 8 månader,

    jag anser dock att socker bör undivikas i högsta mån. första gången han fick i sig socker var han 1 1/2år, en vaniljglass.

    Men man vet ju inget om deras situation, kanske det var ett undantag för pappan glömt maten eller att det fanns någon annan anledning till ”måltiden”..

    Jag kan också reagera på en del saker, så jag förstår dig i alla fall hehehe
    till exempel coca cola tycker jag är galet att ge till litet barn. både pga innehållet och för under vilka förhållande denna dryck tillverkas. i uruguay såg jag flera som gav 1åringar coca cola i nappflaska. kramisar!

    • februari 27, 2012 12:40 e m

      Det värsta var saften i nappflaskan, stackars tänder.

      Nico får lördagsgodis och fika om det bjuds på, och Ossian höll vi på tills han var 1 år.

      Nä, jag tyckte att det såg illa ut, verkligen. Risifrutti har jag gett nån gång när det har panik-hungrats men skulle aldrig få för mig att ge en kexchoklad efter det, vilken sockerchock!
      Jag är kanske är lite känsligare när det kommer till sånt…

  2. frusandra permalink
    februari 27, 2012 12:54 e m

    söt dryck har jag svårt för till småttingar, helt onödigt. kexchoklad likaså. risifrutti är okej i nödfall men det finns ju bättre alternativ. jag skulle också reagerat…

    • februari 27, 2012 1:18 e m

      Ja allt det där på en gång…nä, det var för mycket helt enkelt!
      Fruktjuice från semper är bra att ha med annars en flaska vatten!

  3. februari 27, 2012 1:11 e m

    Jag ger inget av det, antar att risifruttis innehåll är lika illa om man läser på förpackningen. Tycker det känns illa med sötade drycker i nappflaska, mina får bara vatten, men ibland vet man ju inte om det är vardag eller tillfälligheter och jag skulle i nödfall kunna ta choklad om jag behövde till mina barn och saft, hellre det än inget och vrålhungrig. Skulle barnet du såg dessutom ha diabetes är ju socker viktigt fort, antar jag tills man kan komma hem och fixa det. Men det är väl ovanligt. Sedan så tycker väl många (även min man) att jos är bättre alternativ, men det fräter mer på tänderna än ex saft och sockermängden är nog rätt lika där med. Men man får väl c vitamin på köpet. Jag vill inte ens ge jos, men min man gör.
    I vilket fall som helst har det blivit att mitt äldsta barn fördrar vatten framför all annan dryck, lite torftigt men nyttigast, känns okej. Dessutom vägras pålägg så tänker er, det ser rött illa ut med bara bröd, smör och vatten😮

    • februari 27, 2012 1:21 e m

      Jag ger fruktdryck från semper, den är fin tycker vi. Vatten till maten också, bröd med smör och osten vid sidan om ha ha… Vad är det med barn och pålägg?

  4. februari 27, 2012 9:06 e m

    Risifrutti är nog en sockerbomb, har aldrig gett det till barnen så har dålig koll på hur mycket socker det innehåller.

    Du är nog inte känsligare alls haha, jag reagerar men sen tänkte jag istället att det finns kanske en bakgrund till den där lunchen, som akuthunger eller annat…Saft trodde jag inte någon drack längre hehehe.

    Vi äter inte lösgodis och sånt själva, är så mycket E-nummer och alla möjliga djurrester i det. Glass har vi sällan hemma men det gillar Eli till skillnad mot kakor, tårta och annat sånt som han aldrig varit intresserad av alls. De få gånger han velat smakat har han spottat ut igen🙂 så fast han blir bjuden ofta på kakor/tårta när vi är hos någon på besök, så petar han inte ens på det.

    Kanske det är lättare att hålla ifrån barnen de saker som man inte själv äter? jag menar då blir de inte nyfikna och vill prova. Jag dricker varken läsk eller saft så Eli vet inte ens vad det är🙂 men med choklad är jag slapp för jag älskar det själv och är inte kapabel att hålla det till en dag. Så vi har inget lördagsgodis (lördagschoklad) utan det kan vara vilken dag i veckan som helst och då vill Eli ha och får ett litet också..Annars får jag ju smygäta hahaha

    • februari 27, 2012 11:04 e m

      Jag älskar saft!!🙂 men det känns som att det är på väg bort, synd egentligen för det är ju miljövänligare än läsk och sånt…

      Risifrutti är massa socker men struntar man i sylten blir det lite bättre🙂

      Det blev mycket fika här ett tag, Nico gillar att baka och när vi var inne o var sjuka var det den enda sysselsättningen som höll honom lugn…men nu har vi bakstopp…

      Vad kul att få höra om ” socker vanor ” i olika barnfamiljer!

  5. februari 28, 2012 8:48 f m

    heheh ja flädersaft brukar min pappa göra själv det är gott, men köpsaft blä!! hahaha ja det är intressant, man gillar och äter olika saker🙂 det är verkligen kul att baka tillsammans, elian gillar oxå det men jag får äta upp det själv , fast det gör ju inget🙂

    • februari 29, 2012 7:52 f m

      Hemmagjord flädersaft is the shit!! Alla safter som är hemmagjorda är så goda, men det finns ett märke Tillmans ekologiska, och det smakar hemmagjort🙂 så om du nån gång blir sugen på saft så drick den!🙂

Kommentera

