Skip to content

Det här med barn…

mars 15, 2012

När jag säger att vi vill ha fler barn så får jag väldigt snabbt fråga ” -vad säger Martin om att du vill ha fler barn då? ”
Varför förväntas det alltid vara kvinnan i ett förhållande som vill ha massa barn? Och bilden av mannen är att han absolut inte vill ha fler än två, om ens det…( och så förväntas han sucka högljutt när frågan kommer på tal. )

När jag blev gravid med Ossian så var det till och med en som sa ” oj, stackars Martin, hur tar han det här? ” ( vilken idiot va? )

Hur kommer det sig?

Nu är det ju faktiskt så att ända sedan jag blev gravid med Nico så har Martin sagt att vi minst ska ha 4 barn, gärna 5….och sen kanske en sladdis också.
När Ossian var en timma gammal utbrast Martin ” nu har vi gjort halva jobbet, nu är det bara två barn kvar ”.
Jag har alltid tänkt 2-3 barn, och jag vill verkligen gå igenom en graviditet till och sen lära känna ett eget barn till men det är Martin som proppsar på mest.

Jag tycker att det är nedvärderande mot både mig och Martin, jag lurar inte/ tjatar på honom att göra mig gravid och Martin är en underbar pappa som trivs med familjelivet lika mycket som jag, det är ingen skillnad!!

Hur upplever ni det i era familjer och hur har ni blivit bemötta?


Uppdate : Annelie, det har ingenting att göra med det du kommenterade , frågan kom upp i skolan idag🙂
(och du använder ju ” ni ” när du frågar om kommande barn, det är ovanligt! 🙂 )

Posted using BlogPress from my iPhone

8 kommentarer leave one →
  1. mars 16, 2012 12:29 f m

    Va, vad konstig fråga ”hur han tar det”??
    Vi turas om att vilja och inte vilja, det beror nog på vem som är tröttast vem som säger vad den just den dagen😉 Men åhh vad jag skulle önska att han kunde vara gravid istället för mig, även om jag vill vara gravid igen så vill jag inte ha smärtan (jag kan inte sitta på vanliga stolar än pga av foglossning), befarar att sånt kan bli värre för varje graviditet med.
    Spontan tanke är att män borde ju vilja mer för att de slipper det som är mindre kul med att vara gravid, fast andra sidan får de inte känna känslan av att bära på ett liv som växer och som lever i mig.

    • mars 16, 2012 5:25 f m

      Ja…män borde vilja ha barn mer egentligen, de slipper ju allt ont…och de missar ju även en underbar känsla…
      Jag har hittills sluppit foglossningar och det är skönt för fy fan va ont !!:-(

  2. mars 16, 2012 9:24 f m

    hahaha goding där, förstår att du inte menade mig!! puss! De flesta kvinnor jag känner tycker det räcker med en eller max 2 hehehe! Bra att du tar upp detta, finns mycket föreställningar som inte stämmer riktigt. Tror att det i dagens moderna samhälle oavsett bilogisktkön på föräldrar, att man väljer en mindre familj. Man kan ju dessutom påverka med preventivmedel och sådant som tex karriär känns viktigare än ett barn till. Men nog finns det föreställningar om att män ”inte borde” vilja ha fler, för att de är män. Tröttsamt! Titta utanför den påhittade kvadraten liksom. kram!

  3. mars 16, 2012 1:11 e m

    Ja det är nog ofta så som du skriver att den frågan kommer.
    Fast jag tycker nog att det ofta är snarare ”jaha, tycker du så, är ni överrens/vad tycker pappan”. För olika kan man ju verkligen ofta tycka kring det här med barn och antal osv.
    Den vanliga frågan i vår bekantskapskrets är ”är ni klara nu?”. Jag tycker det är en rätt bra fråga, öppen men man kan också svara svart och kort om man inte känner för det.

    Jag har svårt att tänka att jag är klar, H tycker att det är skönt att veta att det funkar bra med två och att ”nu är det det här vi har att jobba med”. Så en trea är inte uteslutet men absolut ingen konkret plan, och om det mot förmodan blir så, så kommer det vara längre fram. Det skulle gärna få vara lite längre mellan dem nu andra gången. Det känns som schysst dynamik på nåt sätt (vet inte vad jag grundar det på), man skulle isf kunna ha lite mer tid för den lilla (mer förståelse från den större) och så. Och så är lillebror så enkel (och även storasyster faktiskt) så det är nog först när han kommer in i trotsålder jag kommer känna ordentligt hur det är med två barn.
    Men det är det som talar emot oss, för när de väl blir så stora så man kan göra massa kul (åka till fjällen och åka skidor ihop, vara ute mycket mer än vad de vill nu mm) så kanske vi inte är sugna på att ”börja om”.
    Sen jobbar vi ju rätt mycket också så det där med tillgänglig tid ser lite annorlunda ut. Och vi gillar att jobba (heltid), och skulle aldrig prioritera bort det.

    • mars 17, 2012 11:36 e m

      Ja det är ju det där med att man blir bekväm! Jag känner det redan nu…och risken är väl att om vi inte kör på nu så blir det inte av! Jag har ju tänkt börja plugga också nån gång om inte för många år…inte lätt att få ihop.
      Lite kul att höra att det ändå inte är helt uteslutet för er del🙂

  4. Sandra permalink
    mars 17, 2012 6:50 f m

    Tycker nog att den vanligaste frågan är ”ska ni ha en till?”. Men jag tycker det är vanligare att mannen är nöjd och kvinnan kan tänka sig fler barn – eller? Jag velar varje dag, å ena sidan har jag alltid velat ha tre för det känns som en kul dynamik, å andra sidan känner jag hur mina mammakvaliteter har sjunkit till nära lägstanivå av att inte räcka till för de två vi har😦

    • mars 17, 2012 11:38 e m

      Men varför tror du att det oftast är så att mannen är nöjd då??
      Klart man är slut som mor efter en sån här sjukdoms säsong, fy sjutton! Men nu är det vår!!

      • Sandra permalink
        mars 18, 2012 9:37 e m

        Ja du varför mannen oftare är nöjd, det kan jag inte förstå. I mina mörkaste stunder tänker jag att det beror på att det är lite obekvämt att ha bebis och att män kan vara lite bekväma av sig… I mina mörkaste stunder alltså…

Kommentera

