Skip to content

Hen

mars 28, 2012

Varför denna rädsla för ordet hen? Och varför väcker ett könsneutralt ord så mycket känslor?

” mitt barn är inget hen, jag tänker inte kalla mitt barn för det, ALDRIG! ”

Nähä, ok…gör inte det då. Det är ingen som tvingar oss att använda det. Men utvecklingen går framåt och det är väl bara positivt att det kommer ett könsneutralt ord för oss som inte vill begränsa eller följa de gamla tråkiga könsnormerna. Om vi ska till doktorn kan jag använda ordet hen, så får mina barn skapa sig sin egna bild av doktorn, samma gällande rörmokare, sjuksköterska, dagisfröken, fastighetsskötare etc etc… Det gynnar barns fantasi och det finns väl inget nedvärderande med det? Mer nedvärderande är väl att säga ” rörmokaren kommer om en stund för HAN ska kika på rören ”. Man förväntar sig nog att det är en man för det anses vara ett yrke för män, men någonstans måste vi väl bryta dessa föreställningar?

Jag kan tänka mig att det var likadant när man började säga ” du ” till folk istället för ” ni ”, det tyckte säkert folk var vedervärdigt men nu tänker man inte ens på det. Samma hoppas jag att det blir med ordet hen, det vore väl jättebra?

Nu ber jag er som har emot ordet hen att berätta för mig varför? För jag förstår inte.

– Posted using BlogPress from my iPhone

7 kommentarer leave one →
  1. Sandra permalink
    mars 28, 2012 10:33 f m

    Klokt skrivet du kloka kvinna🙂

  2. Hanna permalink
    mars 28, 2012 12:29 e m

    I finskan finns inte han och hon utan bara hän. För mig Är det helt naturligt. Däremot kan jag störa mig på hur överdrivet det blir ibland när sånt här diskuteras. När jag träffar patienter så utgår jag att de inte ljuger och att de faktiskt vill jobba. I debatten om hen känns det som att folk dumförklarar varandra. Det gillar jag inte.

    • mars 28, 2012 12:40 e m

      Nej det är ju det jag inte förstår!! Varför folk blir så förbannade när ordet Hen nämns! Man måste ju inte använda det, alla får väl välja själva men vi som vill använda ska ju kunna det! Folk blir verkligen arga och upprörda, och jag förstår det inte!!!!! Vad är det som upprör???
      Sen är det en del finska som sagt att de hade gillat att ha han och hon i finska språket för att det kan skapa förvirring, inget du tänkt på?

      • Hanna permalink
        mars 28, 2012 3:54 e m

        Jo, det är klart att det faktiskt underlättar när det finns hon och han ibland. Men egentligen inget jag saknar nu.

  3. Lina permalink
    mars 28, 2012 8:31 e m

    Håller med Sandra,, sjukt bra skrivet!!

  4. mars 29, 2012 12:42 e m

    Jag håller med, och vad skönt med någon som ser det enkla i det. Jag fattar inte heller grejen och jag är så trööööööttt på att höra ”vad tycker ni om att man nu ska börja kalla alla barn för ”hen” då?”. Ah men SUCK!!!!

    • mars 30, 2012 8:25 f m

      Nä det känns som att folk reagerar så starkt på ordet för att de tror att de är tvungen att använda det. Allt är ju inte svart eller vitt….

Kommentera

