Skip to content

Ord

mars 31, 2012

Det är nu språket har satt fart för Ossian och jag vet att jag kommer glömma om jag inte skriver ner det här. ” äh, det där kommer jag ihåg ” -tänkte jag för många gånger med Nico, men nu är det som bortblåst.

Så nu kommer första uppdateringen ang språket.
1 år och 3 månader.
Ossian har börjat spruta ur sig ord, och bara senaste veckan har det hänt jättemycket!
Ord som suttit länge är :

Mamma
Pappa
Titta
Där
Aj
Tutte
Blä

Han sätter ihop ord

Aj där
Mamma titta

Och nu senaste har han börjat med ” min ”.
Han pekar och säger ” min ” och om Nico försöker ta nåt så säger han ” nej min! ”.

Och senaste dagarna är de nya orden :

Nej
Gott
Oj då
Duktig ( du-ckt-i )

Ljud han härmar är hunden, katten, höna, orm och kiss.


– Posted using BlogPress from my iPhone

7 kommentarer leave one →
  1. april 2, 2012 9:17 e m

    Härlig bild på gullet och görfin t-shirt!! Man glömmer verkligen snabbt, bra att anteckna. Nu tog jag fram Elis bok för att kolla om jag skrivit ngt, för jag minns inte vad han sa 1 år och 3 mån gammal. Det var när vi åkte till Uruguay, jisses vad tiden går fort, för fort ibland! Jag hade antecknat från 14 månader och han sa också två ords meningar, men bara med hej och hejdå i, ”hejdå duschen” och ”hej mamma”. Intressant att se vilka ord han kunde då och fundera på vad det beror på, att han kunde just dessa ord. Säger Ossian ngt på spanska? Ska bli intressant att följa Avrils språkutveckling..Var Nico tidig med talet? Jag har varit sämre på att anteckna saker i avrils bok..ditt inlägg påminnde mig, gracias! ska ta mig en stund till det nu🙂

    • april 4, 2012 5:20 f m

      Du har ju bloggen nu också där du skriver ner! Det är det bästa att titta tillbaka på🙂
      Ossian kan ingen spanska, vi har varit jättedåliga på att lära honom det….

    • april 4, 2012 5:27 f m

      Råkade posta för fort….

      Ja visst är det kul att se vilka ord som fastnar och varför🙂
      ” hejdå duschen ” ???? Ha ha

      Nico pratade ungefär som Ossian gör nu, han var väldigt tidig med ord som mamma och pappa, det började han med runt halvåret, samma för Ossian. Och han har pratat på bra med både spanska och Svenska…

      Pratar Elian mycket spanska nu?

  2. april 4, 2012 11:17 f m

    Ja bloggen fyller den funktionen absolut! tack för att du inspirerade mig till att börja🙂 Elian sa mamma vid 8 månader så jag tyckte det var så oväntat tidigt när Avril sa det vid 6 månader. Duschen haha ja jo Eli har ju varit så galen i vatten och duscha sen han var bebis🙂 Sedan vi kom hem från Uruguay har Eli pratat mest svenska, det vände på en månad,vips så var det mest svenska! Men han blandar in en del spanska ord i de flesta meningar och det finns vissa ord som han bara säger på spanska. Som tex.fuego, quema, camion, lobo, venga och massa andra. Men hela meningar på spanska pratar han väldigt sällan, tyvärr. men det kommer säkert tillbaka när vi åker till Uruguay. Ska bli spännande och se!

    • april 5, 2012 7:26 e m

      Pratar ni mest svenska hemma med varandra nu?
      Det är ju guld värt med två språk från att man är så liten!

      • april 5, 2012 7:39 e m

        Nej vi pratar mest spanska hemma, jag och seba. Seba pratar spanska med Elian och Avril, men kan använda vissa svenska ord ibland. Jag är likadan, pratar svenska med barnen och lägger endast in vissa spanska ord. Inget vi planerat alls utan det blir bara så🙂 Antar att det är vårt språk här hemma som är en enda mix, det faller sig väl bara naturligt som det har blivit tror jag!

      • april 5, 2012 8:00 e m

        Det är ju himla bra att de får höra så mycket spanska! Jag och Martin blandar in mycket engelska i vårt vardagsspråk här hemma..varför det blev så vet jag inte….

Kommentera

