Skip to content

Katitzi

april 10, 2012

Jag och min kära ” andra dels svägerska ” ( Barnens sysslingars mor ) och jag kom in på ämnet zigenare/ romer och då vill jag slå ett slag för den här boken, Katitzi!


Om jag säger något nedvärderande om svarta så är jag rasist, säger jag något elakt om judar så är jag nazist men kränker jag romer så får jag medhåll. Romer kan man håna hur mycket man vill för de saknar i princip värde i det europeiska samhället. De döms ut hela tiden och för att bryta det och för att få mer kunskap så bör boken om Katitzi ingå i skol-undervisningen.

Det finns flera böcker i serien och de är skitbra!

– Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer leave one →
  1. Sandra permalink
    april 10, 2012 6:06 e m

    Åh jag älskade katitzi när jag var liten! Och var otroligt imponerad av alla finska romer som bodde i vårt område 😉 man kan nog utan att överdriva säga att jag hade en väldigt romantiserad bild av att vara rom 😉 Romer är verkligen utsatt grupp. Hemskt.

    • april 10, 2012 9:21 e m

      Ja,jag älskade deras kläder och långa hår… Min pappa kallade dem tjuvaktiga tattare, men som tur var så skapade jag mig en egen bild genom Katitzi böckerna och lät mig inte påverkas av honom… Underbara böcker!

  2. Mia permalink
    april 12, 2012 3:22 e m

    Åh, de borde man kanske läsa om som vuxen!

  3. juni 22, 2012 7:12 f m

    Å, den läste vi i skolan! Har glömt handlingen men kommer ihåg att den var väldigt bra!

Kommentera

