Skip to content

Parken Zoo

juni 25, 2012

Vi åkte utan några direkta förväntningar till parken zoo i Eskilstuna, det kan nog bidragit en liten del till att det blev så bra, för den här helgen blev en 10/10.

Vi tog tåget till Eskilstuna på morgonen, prick en timma tog det och det var en härlig försmak på vad som komma skall när jag ensam med barnen ska på vår årliga roadtrip genom Sverige i 8 dagar, ( med risk för att låta käck ) det blir nog tufft men jag begränsar mig inte och åker jag på semester ska barnen med, så är det 🙂

I Eskilstuna tog vi bussen ett par minuter och så var vi framme. Smidigt och billigt att ta sig från dörr till dörr. ( tåg för oss 4 kostade 240 kr + buss 47 kr, så lämna bilen hemma om ni har någon och spara på miljön )

Vi tog ett paketpris för oss 4 = 1 natt i husvagn + inträde på zoo 2 dagar + nöjespark + badanläggningen = 1355 kr


Enbart hotell skulle kosta så mycket men nu fick vi en ny erfarenhet istället, camping. Stor fräsch husvagn med förtält och utemöbler. Supermysigt!
Jag skulle lätt vilja ha en sådan och tillbringa semestrar i, fast campingplatser var inte min femma. Vi höll oss inne på vårt ställe och åt godis och hade det trevligt för oss själva och tittade på folket utanför. Kanske berodde det på Eskilstuna eller så är folk på campingar ett udda folk.
Fulla människor i myskläder, tribaltatueringar, blonderat hår och Sverige tröjor var det som gällde generellt. Mycket märkligt…. Men alla var trevliga så inget ont sagt.


Och så till det huvudsakliga, Parken Zoo.
Det var så fint uppbyggt, stort och rymligt för djuren. Mycket info om arterna och om varför de fanns där, hur de arbetade med behålla och återanpassa utrotningshotade djur i deras rätta miljöer. Vi träffade personer som forskade kring deras beteenden och vi lärde oss en hel del.


Ossian vägrade vagnen och gick hela dagen förutom en timma då han sov, han brås på bror sin, och mig. Jag gillar också att gå…

Jag var mer kär än någonsin i Martin och han i mig ( ? ).

Maten vi åt var vidrig på alla ställen, sånt brukar få mig att bli sur och grinig…men inte ens det blev ett moln på himlen….

Vackra djur och gulliga apor. Mycket apor! Ossian älskar dem och han fick jättebra kontakt med en döskalleapa ( ni vet en sån som Herr Nilsson är ) , apan fattade tycke för Ossian och de hade svårt att slita sig från varandra.
Vi såg en mini-penis på en dvärgapa. Första gången jag har tyckt att en snopp varit gullig.

Och Nico fick se alla läskiga djur… Komodo-varanen var en favorit.


Jag blev lite nervös av att se mina barn så nära den hemska ödlan, trots tjockt glas….

Och dagens biologi-lektion stod två parandes sköldpaddor för, nu vet Nico hur fröt planteras…

– Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer leave one →
  1. juni 25, 2012 12:02 e m

    Vilken superhelg!!!

    Kan också rekommendera Furuvik, jättemysigt och spetsat med lite karuseller.

  2. juni 25, 2012 8:14 e m

    hahaha gulliga penisar, blommande kärlek, gratis förklaring om hur bebisen kommer till, udda typer på camping och ap-kompis låter som en härlig blandning!! caping är mysigt 😀

Kommentera

