Skip to content

Vem har egentligen rätt?

januari 10, 2013

Ossian har haft en brunaktig fläck på sin framtand som inte gått att borsta bort, och även två små gropar. Mitt på framtänderna.

Idag var vi hos tandläkaren som konstaterade karies. Groparna var även början till hål, däremot så små att emaljen var opåverkad så någon större fara var det inte.
MEN, varför har det uppstått? Det är ovanligt på små barn med hål.
Vi äter regelbundet, borstar tänder morgon och kväll.
Ossian dricker alltid vatten till maten, godis äts max en gång i veckan, vi äter aldrig efterrätt och fikar väldigt sällan dessutom så äter vi mest sockerfritt,inte halvfabrikat och mest fullkorn. Vi äter bra. Inte coca cola i nappflaska eller kakor till frukost.
Jag tror på dåliga anlag. Nämner inga namn( men jag har aldrig haft några hål ).
Tandläkaren säger att det till 100% beror på att jag amma så länge. Nästa barn bör jag bara amma i max 1,5 år, gärna ännu mindre ( 6 månader räcker egentligen tyckte hon ) Och byta ut vissa mål mjölk mot vatten istället.

WHO rekommenderar 2 år worldwide. Läkare jag har pratat med säger 2-3 år.
Och rent biologiskt är vi ämnade att amma tills barnet är 4-6 år.

Och om jag har förstått det rätt så är karies en infektion på tänderna som livnär sig på glykos, men att bröstmjölken bildar glykos i tarmarna och där har den ju inte längre någon kontakt med tänderna.

Och enligt forskningsrapporter som kommit senaste åren står att bröstmjölken ger skydd mot karies.

20130110-150913.jpg

Så vem ska jag tro på? Rent spontant känner jag för att amma nästa unge tills den är 5 år!

5 kommentarer leave one →
  1. Sara permalink
    januari 10, 2013 5:44 e m

    Fick du antibiotika för nåt när du var gravid med Ossian? Det påverkar tydligen bildandet av emaljen, syrrans dotter har dåliga tänder pga det. Vill du skicka lösen för senaste inlägget? Massa kramar

  2. januari 10, 2013 6:54 e m

    Fina Ossian<3 om du tycker det är okej, så vill jag gärna ha lösenordet till det skyddade inlägget. Min mail är anne_1974@hotmail.com Ha en bra kväll, kram Anne

  3. januari 20, 2013 9:05 e m

    Vännen! Jag vill oxå ha lösenordet till inläggen som är lösenordsskyddade!

Kommentera

