Skip to content

För all tid nykterist.

maj 9, 2013

Läste en jättebra artikel skriven av bl.a. Gudrun Schyman, Marcus Birro och Regina Lund om alkohol :

http://www.aftonbladet.se/debatt/article16744339.ab

Och bara kände att jag vill skriva om min syn på alkohol, för den förändras ständigt.

Jag slutade dricka alkohol för över 6 år sedan, för att jag tröttnade. Jag tycker att det är skit-kul att vara full/berusad men sen mår jag dåligt i flera dagar efter, inte värt det!
Och att dricka ett par glas vin eller öl till maten gör att det snurrar till i skallen och nu med barn och ansvar så känner jag inte att jag vill vara snurrig alls, aldrig någonsin. Men jag har ett kontroll behov utöver det vanliga också…

Fast det spelar ingen roll. Nu har jag kommit till det stadie där jag har blivit mer av en politiskt nykterist. Hade aldrig tänkt på det ur en politisk synvinkel tidigare men mer och mer så gör jag det.
Alkohol är ju faktiskt skit och det kostar samhället otroliga summor varje år. Män spöar sina fruar på fyllan, det är slagsmål, rattfylla etc
Tänk vad alla alkoholrelaterade skador kostar sjukvården pengar, och missbruksvård, hemlösa…
Barn som far illa osv osv… Det är helt galet!
Och jag tror att om människor skulle lägga den tiden de lägger på att stå i kön på systemet, vara fulla och bakfulla, om de istället la energi på att engagera sig i att göra världen bättre.
Och då hade vi haft ett betydligt miljövänligare och trevligare samhälle, ett samhälle där man fattade bättre beslut och var mer empatiska och friska.
Jag känner mig så PK och jag vet att ni stör er skit-mycket på mig.
Jag kan inte bry mig mindre i det här fallet.
Alkohol är skit och jag tänker aldrig någonsin mer stödja försäljning och konsumtionen av den.

One Comment leave one →
  1. maj 9, 2013 8:43 e m

    Haha, jag stör mig inte ett dugg på dig, jag tycker det är skönt med åsikter och med folk som hittat hem. Det är väl superbra att välja ett liv utan alkohol – och ännu bättre om det inte grundar sig i ett tidigare missbruk/sjukdom och ett måste till nolltolerans.

    Däremot kan jag störa mig lite på artikeln ovan där ”dricka alkohol” i en mening helt plötsligt ändras till ”för mycket alkohol”: Det är ju ändå en väsentlig skillnad. Alla som dricker alkohol dricker inte för mycket. Majoriteten gör ju inte det. Ett eller två glas en kväll i veckan – oftast på helgen – ger ju varken de konsekvenser som för mycket alkohol ger, inte i våld eller så, inte i bakfylla dagen efter, inte i tid som kunnat läggas på annat – utan till mat som tar samma tid att äta med vatten till. Men, i mitt tycke, höjs enormt av just vin till. Jag älskar vin. Och öl.🙂

    Mer än icke-påverkande dricker jag iofs fortfarande ibland, men aldrig med barnen såklart (som dock ibland är vakna när vi tar ett glas vin, men Stella frågar fortfarande ibland vad det är för något och blandar ihop vin och öl ibland, och ibland ”coca cola” också förresten, så särskilt ofta är det nog inte). Och kanske en gång varannan månad. Då är det ett aktivt val att det får vara värt det både den kvällen och för förmiddagen efter. För det är ju himla kul ibland ändå.

    Det står jag för. Och precis som jag respekterar dig och andra som gör nyktra val så tycker jag det ska vara tvärtom också – för de som inte har ett problematiskt förhållande till alkohol.

Kommentera

