Skip to content

Ny kost

maj 19, 2013

Jag har mer och mer övergått till att äta raw-food och veganmat. Minst 2/3 av dagens mål är helt fria från animaliska produkter och oftast raw.
Det gör att jag känner mig mycket piggare, friskare i kroppen och magen och tarmarna fungerar bättre.

Tidigare graviditeter har jag haft väldiga problem med sura uppstötningar och kramp i benen men det har inte existerat nu ( gör även yoga-övningar som är bra mot kramp i ben ).

Jag hade problem med järn-värdet som för några veckor sedan var så lågt som 104 ( det var nere på 90 med Ossian, ett ständigt problem ), då tipsade min vän Nadja om chia-pudding ( chiafrön+mandelmjölk+blåbär ) och efter att ha ätit det till frukost i 9 dagar var mitt blodvärde uppe på 120. dessutom är det gott!

Vi är väldigt noga med att köpa ekologiskt, där spelar aldrig snålheten in. Finns en vara eko så betalar vi hellre mer än att köpa icke-eko.
Vi äter inte heller chips och gelatin eller e-nummer plock-godis. Bara eko-godis och natur-raw godis.
Tyvärr får barnen ” skit-godis” från annat håll då och då trots att vi gång på gång sagt ifrån, suck!

Det är inte svårt att leva så eftersom de vi umgås med mest äter så som vi gör också! Och det märks sån skillnad på ens välmående, det är största drivkraften.

Det händer naturligtvis att vi köper en glass, pizza eller äter prinsess-tårta på kalas och det är gott för stunden men nej, det är inget för att långvarigt må bra.

När vi var på väg på kalas häromdagen så frågade barnen om vi skulle få vanlig tårta ( raw ) eller socker-tårta…. Det säger en hel del om vilka sorts kalas vi brukar besöka…

20130519-084941.jpg

Även barnens dagmamma gör raw-food kost och eftersom hon är Waldorfdagmamma så är kosten helt veg. Senaste föräldrarmötet bjöds det på veg-soppa, raw-knäcke och raw-balls…
När barnen firar varandras födelsedagar där så äter de raw-glass och raw-cocosbollar!

Så jag tycker att alla borde testa mer sån kost, för både sitt eget välmående men även för miljön.
Men det är alltid svårt med att veta var man ska börja….

No comments yet

Kommentera

