Skip to content

Det här med gravid-depp och den här bloggen …

juni 6, 2013

Många verkar tro att jag har varit väldigt deprimerad under den här graviditeten…och ja, på sätt och vis har jag väl känt mig väldigt nere under perioder, och gråtit massor…det brukar jag göra när jag är gravid, har PMS eller i början av amningsperioder. Det beror på hormonerna.

Och det beror även på att jag som person är väldigt aktiv, har många järn i elden och måste skapa och utvecklas för att må riktigt bra, och att inse att jag måste ta det lugnare är psykiskt påfrestande.
Att behöva sova mitt på dagen tillsammans med Ossian är mysigt, men jag saknar valmöjligheten. Vill jag sova eller vill jag måla en tavla? Enda alternativet under större delen av graviditeten har varit att sova.

Och jag har en konflikt med en person i min närhet och denna konflikt har tagit på mina krafter mer än det borde. Det är som att jag saknar hud när jag är gravid, små skit-saker kommer åt mig mer.

Och som alla mina vänner vet så hatar jag att må illa och kräkas så de första veckorna av graviditeten gav mig döds-ångest varje dag.
Varje gång jag kräks så känns det som att jag ska dö och jag får panik-ångest.
Inte kul.

Men i det stora hela så har jag varit tacksam och lycklig, men den sidan har jag visat min familj, det skriver jag inte så mycket om här.
Bloggen är mitt ventilationsrum när jag är arg, ledsen eller upprörd…oftast i alla fall.

Mitt engagemang för den här bloggen börjar försvinna, det känns inte så kul längre. Jag kommer nog försöka spara ner delar av den som jag ska spara till mina barn, och sen starta en privat blogg.
Inläggen är glesa och ingen kommenterar längre…
Jag vet flera som läser men som låtsas som att de inte gör det, då känns det mer som att de snokar, det känns lite konstigt.
Tanken med bloggen var ju att skriva den för min skull, familjens, stor-familjens och vänner och bekanta.
Det har trillat in en del andra genom åren som också har bloggar som jag blivit nät-vän med, skit-kul!

Men snart stänger jag nog ner.
Börjar tröttna på att finnas överallt på nätet.
Ja, så nu vet ni.

5 kommentarer leave one →
  1. juni 7, 2013 6:55 e m

    Jag läser 🙂 vill även fortsätta läsa om den blir mer privat

  2. Sara permalink
    juni 8, 2013 8:05 f m

    Förstår precis vad du menar med att inte ha nån hus under graviditeten. Det är känslorna utanpå och överallt, hela tiden. Och tröttman. Att den inte tog kål på en! Sen är det ju andra saker inkl barnet som tar över när grav är slut.
    Men jag hoppas ändå att din blogglust kommer tillbaks snart. Jag läser, även fast jag är dålig på att kommentera. Förlåt! Du kan ju alltid göra om delar till en bok? Årsvis, kanske? Finns massa bra sidor som kan hjälpa en med det.
    Massa kramar.

    • Sara permalink
      juni 8, 2013 8:06 f m

      Äh, ”hud”, menade jag ju. Inte ”hus”. 🙂

  3. juni 9, 2013 1:47 e m

    Jag har helt kommit ifrån bloggandet. Nästan att läsa med tittar in ibland. Jag följer dig gärna dit du ska.
    – & så behöver jag tjata nu 😉 twitter är bättre & folk verkar koppla ihop det med instagram om de vill (&fb) fler han som läser, fler som kommenterar där. Roligare 🙂 Mycket roligare!!! Går fort med. :))
    Å graviditet, jag har bara tänkt att du har fullt upp. Jag hinner ju ”inget” utan att vara gravid, barnen vill ju hitta på endel saker och jag skulle nog inte få pyssla ifred för mina. Plocka disk, vika tvätt & städa protesterar de inte emot men intressanta saker är inte populärt. Kram

  4. juni 9, 2013 1:48 e m

    Jag har helt kommit ifrån bloggandet. Nästan att läsa med tittar in ibland. Jag följer dig gärna dit du ska.- & så behöver jag tjata nu twitter är bättre & folk verkar koppla ihop det med instagram om de vill (&fb) fler han som läser, fler som kommenterar där. Roligare  Mycket roligare!!! Går fort med.  )Å graviditet, jag har bara tänkt att du har fullt upp. Jag hinner ju ”inget” utan att vara gravid, barnen vill ju hitta på endel saker och jag skulle nog inte få pyssla ifred för mina. Plocka disk, vika tvätt & städa protesterar de inte emot men intressanta saker är inte populärt. Kram

    (vet inte om inlägget försvann. Måste logga in & har mig så bara hittar på nån mail för minns inte namn etc)

Kommentera

